أثر الدراما القصصية فى تنمية السلوك التعاونى لطفل الروضة الكويتي

أ.د/ هالة يحيى حجازى د/ مروة الحسينى محمد فاطمة نشمي سلمان الماجدي


الملخص


ملخص البحث باللغة العربية هدف البحث الحالى إلى التعرف على أنشطة الدراما القصصية المقترحة لتنمية السلوك التعاونى لدى طفل الروضة الكويتى ، التعرف على أثر تطبيق فعالية الدراما القصصية فى تنمية السلوك التعاونى لدى طفل الروضة الكويتى ، اعتمد البحث الحالى على المنهج التجريبى لمجموعة تجريبية واحدة ، وقد تم استخدام هذا المنهج فى البحث الحالى للتعرف على الأنشطة الدراما القصصية وقياس فعالية الدراما القصصية وأثرها فى تنمية السلوك التعاونى لدى طفل الروضة وذلك وهو موضوع الدراسة. ، تشمل عينة الدراسة على عينة قوامها (30) أطفال روضة " الجداول " فى مدينة " الصليخات " بدولة الكويت ويكون فى المرحلة العمرية من سن (5-6)(kg2) سنوات ، أظهرت نتائج هذا الفرض وجود فروق دالة بين متوسطات درجات قائمة السلوك الإيجابي بين التطبيقين القبلي والبعدي ، حيث كان متوسط التطبيق البعدي أعلي ، وهذه النتيجة تؤيد فرضية الدراسة التي أشارت إلي تنمية بعض مظاهر السلوك الإيجابي للعينة الذين تلقوا البرنامج ، ويرجع ذلك بشكل عام إلي تعرض أفراد المجموعة التجريبية للبرنامج الإرشادي وفنياته ، حيث استفادوا من الفنيات المتضمنة في البرنامج في كيفية فاعلية الدراما القصصية فى تنمية السلوك الإيجابي لطفل الروضة الكويتي وما تحويه من أنشطة إثرائية في : تعويد الطفل علي حسن التعامل مع أصدقائة وتنمية سلوكيات مختلفة(التعاون– الرحمة- التواضع– النظافة- الشكر). الكلمات المفتاحية: الدراما القصصية – السلوك التعاونى – طفل الروضة The aim of the current research is to identify the activities of the proposed anthropomorphic drama for developing cooperative behavior among a Kuwaiti kindergarten child, to identify the impact of applying the effectiveness of anecdotal drama in developing collaborative behavior of a Kuwaiti kindergarten child, the present research relied on the experimental approach of one experimental group ، This approach has been used in the current research to identify the activities of anecdotal drama and to measure the effectiveness of anecdotal drama and its impact on developing cooperative behavior in a kindergarten child, which is the subject of the study. The study sample includes a sample consisting of (30) children in the “Kindergarten” kindergarten in the city of “Sulaikhat” in the State of Kuwait and is in the age group (5-6) years (kg2) years. The results of this assumption showed that there are significant differences between the averages of the degrees of behavior list Positive between the post and post applications, where the mean of the post application was higherThis result supports the hypothesis of the study that indicated the development of some aspects of positive behavior of the sample who received the program, due in general to the exposure of members of the experimental group to the pilot program and its techniques, as they benefited from the techniques included in the program in how the effectiveness of anecdotal drama in developing the positive behavior of the Kuwaiti kindergarten child And what it contains from enriching activities in: accustoming the child to good dealing with his friends and developing different behaviors (cooperation - mercy - humility - hygiene - thanks). Key words: anecdotal drama, collaborative behavior, kindergarten child


الكلمات الدلالية


الدراما القصصية – السلوك التعاونى – طفل الروضة anecdotal drama, collaborative behavior, kindergarten child


Shareon Facebook